Saturday, December 9, 2006

Vem i helvete är du?

Rockbjörnen - Aftonbladets årliga musikpris ska snart dela ut och omröstningen är i full gång. Jag är vanligtvis ett fan av galor och prisutdelningar, men en nominering till årets Rockbjörn för "Bästa manliga artist" gör mig upprörd. Förvirrad och upprörd, den sämsta sortens upprörd.
Låt oss gå igenom nomineringarna:

Darin - Han må vara mediaträningens antikrist, men grabben kan fan sjunga. Han har haft ett rätt bra år och släppt en ny skiva, visst han förtjänar en plats.
Lars Winnerbäck - Ok, vi är säkert många som är så less på Lars att vi kan spy blod, men karln har haft ett stor år, helt rätt att nominera honom.
Håkan Hellström - Börjar vara en veteran i dessa sammanhang. Är något av en instution i svenska popmusik. Varför inte?
Martin Stenmark - Tantporr på högsta nivån, Har synts i TV en gång och det är tamfan jämt, släppt skiva under året och fått mycke uppmärksamhet. Skulle inte vara mitt första val, men och för den här gången...ok.
Ola - ...vem sa du? Efter uttömmande reserach upptäcker jag att killen största kommersiella framgång var när han åkte ur Idol 2005 på en 8:e plats.

Innan han fjortisblonda-nuna dök upp vid sidan om fyra av sveriges största manliga artister visst jag inte ens om att han fanns. Med risk för att låta som Sverker Olofsson; Ska det verkligen vara så här? Fanns det verkligen ingen annan manling artist som gjort något värt att nämnas under året 2006? Eller blev han inkvoterad?

Det är ju tydligt att man inte ska underskatta 12:åriga tjejer i stora antal...

No comments: