Wednesday, December 6, 2006

Sitt ner, håll käften och ät kött

Ååå vad jag önskade att jag kunde hålla mig från att skriva om mat på den här bloggen. De som känner mig väl vet säkert att jag är vegetarian sen...err...6 år tillbaka. Jag har inget emot folk som äter kött, jag klankar inte ner på folk som väljer att äta kött (ok under påverkan av vissa droger kan folk ha hört mig predika om etik när det gäller föda, men det betyder inte att jag gillar det). Men idag så blev jag lite less. Det var på Hemköp det hände.

Som student är man som känt begåvad med en anoretisk plånbok. Fattig som den kyrkråtta regeringen tvingat mig till att bli begav jag mig till Hemköp Stenstan här i soliga Sundsvall för att köpa föda. Med mig hade jag Therese, min sambo, som är köttätare. Vi började plocka på oss varor i var sin korg...en påse qournfärs här, en burk kikärtor där osv osv. När vi börjar närma oss kassa så gluttar jag ner i henne korg som sväller och pulserar av diverse köttprodukter, av en händelse ser jag priset på påse som innehåller ett kilogram kycklingklubbor - 10 spänn, brevid ligger ett kilo pyttipanna - 19 kr. Hmm... I min korg låg en påse med Quornfärs 600 g - 36 kr.
Låt oss gå igenom siffrorna igen, de kan upplevas som förvirrande till en början.

1 kg Kyckling - 10 kr
1 kg Pyttipanna - 19 kr
600 g Quorn - 36 kr


Det innebär att man kan äta nästan fyra gången så mycket OCH få en femma över om man väljer att äta kött. Låter inte det jävligt märkligt?
Trots att jag körde på min senaste biologi-tenta så vill jag dra mig till minnes att 90% av energin går förlorad för varje trofinivå, dvs varje steg i näringskedjan...borde inte vegetarisk kost vara runt 90% billigare då också? Kan man tycka, men nej. Varför inte ta bort mellanhanden som förbrukar 90% av näringen i att bara finnas till? Som vi håller på idag så förbrukar varje svensk ca 7 jordklot
var, ungefär hälften av dessa består av betesmark för djur som ska bli mat. När man dessutom tar i beräkning att många djur föds upp på animaliskt foder så blir ekvationen bara...tjocksär.

Så vem är att skylla? Dom såklart.

Nog!

3 comments:

Johan said...

quornfärs är väl, sin väldiga naturlighet till trots, en hyfsat artificiellt framställd produkt och det kan förklara det högre priset. bortser du från detta och köper istället ett kilo bönor/linser skulle jag tänka mig att det inte blir dyrare än ett kilo kyckling/pyttipanna.

dessutom måste detta vart ett extremt fall, ett kilo kyckling för 10 kr?! jag vädrar en salmonellafarm...

Bergvall said...

Visst, du har helt rätt Johan. Men säg att ett kilo grönsaker kostar 10 pix, hur många kilo grönsaker går det åt till att föda upp 1 kg kyckling? Produktionskostnaden för kyckling borde vara betydligt högre, dont ya think?

Johan said...

word, brotha.